Vi har en fantastisk formelbilstradition här i Sverige, som vi skall vara stolta över! Det är så lätt att säga att det var bättre förr och att det aldrig kommer att bli så igen. Det kanske kan hända, men det gäller att vi vårdar vår historia och samtidigt blickar framåt och hoppas att vi får se nya stjärnor växa upp och nå internationell framgång. För att lyckas med detta krävs det att det finns en bra nationell formelbilsklass där man kan börja sin karriär. Man måste kunna krypa innan man lär sig att gå!
En formelbil är den ultimata racingbilen. En formelbil är byggd med bara ett syfte i åtanke; den skall köras så fort som möjligt! En formelbil är ett precisionsinstrument som skall följa förarens varje vink. En perfekt inställd formelbil är en njutning att köra då den följer förarens kommandon till 100 %!
På denna sida vill jag lyfta fram några av våra mest kända racingstjärnor samt några mindre kända. Det de har gemensamt är att de alla en gång började med att köra formelbilsracing. Jag vill också presentera de formelbilsklasser som vi har haft i Sverige.
Vi börjar med att ta en tillbakablick på vilka klasser som har funnits att välja på historiskt sett:
F3 500ccDirekt efter andra världskriget var man sugna på att börja köra motortävlingar igen. 1947 kördes för första gången en klass som påminner om dagens formelbilar. Bilarna var enkla ”cigarrer” med en motorcykelmotor på 500cc. Klassen fick beteckningen F3 500cc, men kallades i folkmun för ”Halvpannan” eller ”Midget”. Sven ”Bergvägg” Andersson och Bengt Peterson (pappa till Ronnie) var ett par av de tidigaste stjärnorna och dessa båda herrar började så småningom att bygga formelbilar tillsammans under namnet Swebe. Åke ”Halvpannan” Jönsson var en annan stjärna. Man tävlade bl a på Solvalla och Skarpnäck.
Formula Junior1958 introducerades en mycket mera modern formelbil som kallades Formula Junior. De första åren hade de motorn fram (1100cc), men sedan flyttades motorn bak, och bilen fick ett modernt utseende. Svenska stjärnor var Sven Mattsson, Yngve Rosqvist och Picko Troberg. Den klart bäste föraren i Norden var finländaren Curt Lincoln.
F31963 Uppgraderades bilarna och bytte namn till Formula 3. De hade 1000cc motorer som satt bakom föraren. Picko Troberg lyckades bra även i denna klass, men bäst av alla var naturligtvis Ronnie Peterson och Reine Wisell, som båda debuterade 1966. Reglementet uppdaterades efterhand och motorerna växte till 1600cc och sedan 2000cc. Vi fick se förare som t ex Torsten Palm, Conny Andersson, Anders Olofsson, Tommy ”Slim” Borgudd, Thorbjörn Carlsson, Stefan ”Lill-Lövis” Johansson, Bengt Trägårdh, Leif Lindström, Thomas Danielsson, Niclas Schönström, Michael Johansson, Jan ”Flash” Nilsson, Kenny Bräck, Niclas Jönsson, Rickard Rydell, Fredrik Ekblom, Magnus Wallinder och Thed Björk. F3-klassen lades dock ned efter säsongen 2000.
Formel VeeVi har haft fler formelbilsklasser som har körts parallellt med F3; Formel Vee startade i USA och kom till Europa i början av sextiotalet. På hösten 1965 debuterade klassen i Sverige på
Ring Knutstorp. Det var ett gäng holländare som visade upp sig och de lät en handfull svenskar få vara med i racet också. Det blev en omedelbar succé. Klassen växte så det knakade och det var den största formelbilsklass som vi någonsin har haft i Sverige! Framgångsreceptet var att den var extremt billig. Klassen kallades för ”Fattigmans F1”.
Man kunde bygga sin egen bil. Det fanns t ex ett kit med en enkel rörram och kaross som man kunde köpa för 2 000 kr. Sedan behövde man ”bara” ha en VW Bubbla som fick donera resten av delarna som man behövde. Man körde alltså med standard 1300cc VW boxermotorer på ca 70 hästkrafter. Flera svenska team bildades, som byggde riktigt proffsiga bilar, som var med och dominerade i europaeliten. De som lyckades bäst var tillverkarna Hansen och RPB. Stjärnförarna från denna tid var: Curt Johansson, Tommy Brorsson, Keke Rosberg, Hans Edvinsson och Kennerth Persson. (Niki Lauda började också i denna klass.) Bilarna utvecklades snabbt och blev mer och mer likt F3. Klassen bytte namn till Formel Super Vee, där sista generationen körde med Golf-motorer och till sist kallades klassen Formel 4 innan den lades ned i början av nittiotalet.
Formel FordFormel Ford startade i England 1967 och kom till Sverige 1968. Den första tävlingen i Sverige kördes i
Anderstorp. Klassen växte parallellt med Formel Vee, men bilarna i Formel Ford var mestadels fabriksbyggda och höll en högre genomsnittsstandard än Formel Vee. Nästan alla Världsmästare i Formel 1 från 80- och 1990-talet startade sin karriär i Formel Ford! Det är troligen världens mest betydelsefulla klass för rekrytering av förare till F1 i modern tid! I Sverige hade vi stjärnor som Lennart Sundahl, Kenneth Jönsson, Bo Martinsson, Yngve Sällqvist, Håkan Olausson, Björn Wirdheim, Andreas Boström, Richard Göransson, Robert Dahlgren, Robin Rudholm, Mika Häkkinen, Alx Danielsson, Sebastian Hohenthal och Daniel Roos. Tyvärr lades klassen ned efter säsongen 2007 efter ett bråk om vilka motorer som skulle användas i framtiden…
Formel Opel LotusFormel Opel Lotus startades 1988. Det var den första riktiga enhetsklassen där endast förarens skicklighet var avgörande. Mika Häkkinen vann Euroserien det första året och vi hade flera duktiga svenskar som lyckades bra internationellt. T ex Niclas Schönström, Michael Johansson, Kenny Bräck, Magnus Wallinder, Tommy Rustad och Mattias Andersson.
Alla dessa gamla biltyper finns att se ännu idag i den historiska racingserien;
RHK. Där är även i dag Formel Vee den största klassen, men alla de andra klasserna finns också representerade + några till som inte ens kördes i Sverige när de var nya!
Formula Renault 20002003 introducerades klassen Formula Renault 2000 i Sverige, (det är alltså ”storebror” till den klass som vi har idag.) Jimmy Jacobsson var bäste svensk både 2003 och 2004. Micke Ohlsson vann 2005. Alexander Haegermark var bäst 2006 men sedan dalade intresset snabbt för klassen som tog ett par sabbatsår. 2009 var man tillbaka igen och Lennart Bohlin hade fått ihop ett ”Dream Team” när han värvade Formel Ford-mästaren Daniel Roos och den nyblivne Asienmästaren Felix Rosenqvist. Rosenqvist var ett okänt namn här hemma i Sverige, men det skulle han snart ändra på! Det blev många fina dueller mellan de båda teamkamraterna, som tog sex segrar var under denna säsong, men Rosenqvist avgick med segern både i SM och i NEZ och sedan satte som bekant hans karriär fart på riktigt och i dag kör Felix i IndyCar! Tom Blomqvist slutade trea, men han vann den engelska serien året efter. Med Rosenqvist ur vägen kunde Roos ta titeln 2010. Tyvärr var det för få bilar som anmälde sig till säsongen 2011, varför klassen lades ned…
Formula Renault 1.62013 kom så Formula Renault 1.6. En enklare och billigare bil som var och är en perfekt instegsklass i racing för dem som har kört kart och som har stora ambitioner i livet. Det är samma klass som vi kör med ännu idag, fast nu heter klassen Formula Nordic…
Kända svenska formelbilsförareNedan följer ett axplock av våra största svenska stjärnor med deras meriter och kommentarer. Vi kan säga som så att samtliga svenska stjärnor har startat sin karriär i en formelbil, utom Mattias Ekström och Johan Kristoffersson…
Just nu har vi skrivit om 41 st svenska stjärnor, men det kan dyka upp fler. Det är lååångt att scrolla ända till botten. Vi hoppas att ni får trevlig och intressant läsning :-).