Erik Johansson var vår förste mästare i Formula Renault 1.6. Efter en säsong i STCC har det varit ganska tyst runt Erik, men nu kom denna nyhetsbomb:
Efter en tre dagar lång och intensiv uttagningsprocess har beslutet fattats: Erik Johansson är BMW Motorsport Junior 2019.
16 talangfulla förare från hela världen deltog i urvalsprocessens två första dagar för att ta en plats i BMW Motorsport Junior Program. Under måndagen och tisdagen gick kandidaterna genom ett omfattande program med fysiska, psykiska och kommunikativa tester. Kvar efter den första gallringen stod de fyra bästa förarna, som skulle göra upp i BMW:s motorsport-simulator. Efter den tuffa uppgörelsen i simulatorn står det nu klart. Svenske Erik Johansson är BMW Motorsport Junior 2019.
Som belöning, kommer en väsentlig del av Eriks träningsprogram innebära att tävla hela kommande säsong i det italienska GT-mästerskapet bakom ratten på en BMW M6 GT3 i BMW Team Italia.
"Detta är en otrolig möjlighet för mig. Just nu vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Jag ser verkligen fram emot att köra BMW M6 GT3 under de närmaste månaderna, lära känna de andra BMW-förarna och vara en del av BMW Motorsport-familjen", säger Erik Johansson.
Erik, som efter att ha vunnit titlar i formel-racing, gjorde sitt första framträdande på tyska Nürburgring-Nordschleife som BMW-förare i en Securtal Sorg Rennsport BMW M235i Racing. Förra året var det just där hans imponerande körning i en GT3-bil uppmärksammades.
"Grattis, Erik Johansson", säger BMW Motorsport Director Jens Marquardt. "Han följer i fotspåren av vår nuvarande fabriksförare och tidigare Junior Joel Eriksson, som den andra svensken att antas till BMW Motorsport Junior Program. Erik klarade vår omarbetade urvalsprocess mot de andra imponerande kandidaterna. Jag är särskilt nöjd med hur vi lyckats med en uppgörelse i vår racesimulator. Jag skulle nu vilja välkomna Erik till BMW Motorsport-familjen och ser fram emot att snart få se honom på racingbanan i en BMW M6 GT3 snart. "
I den multifunktionella simulatorn kan alla BMW:s tävlingsbilar simuleras. Den spelar en viktig roll i förberedelser inför tävlingar men även utveckling av nya bilar.
Mästaren från 2016; Linus Lundqvist, har varit aktiv i vinter. Först körde han Daytona 24-timmars och nu senast gjorde han ett inhopp i Indien där han kom på pallen.
Linus Lundqvist fick med sig en pallplats från sitt
inhopp i formelbilsserien MRF Challenge i Chennai, Indien - men det kunde
ha blivit betydligt mer än så under en långa stunder problemfylld helg.
Lundqvist visade sina intentioner med all önskvärd tydlighet direkt i fredagens
fria träning, där han omedelbart - i sin första bekantskap med både bil och
bana - tog plats högst upp i resultatlistan i båda de pass som kördes.
Farten under träningen lovade minst sagt gott inför det efterföljande
tidskvalet, där Lundqvist också mycket riktigt fanns med i toppstriden. En
tveksam strategi, där Lundqvist gick ut på nya däck i början av passet istället
för i slutet, bidrog dock till att den regerande brittiska F3-mästaren fick
nöja sig med en alltjämt stark tredjeplats, två tiondelar från pole.
Efter sig i kvalet hade Lundqvist bland andra båda de två titelaspiranterna,
Jamie Chadwick och Max Defourny, som dominerat MRF-serien den här
vintern.
- Vi fick en bra start på
helgen och jag kände mig hemma i bilen ganska snabbt, säger Linus Lundqvist. Vi gjorde en liten taktisk miss i
kvalet, men på det stora hela var vi bra med i matchen. Farten fanns där
direkt, vilket var kul att se.
Dessvärre gick saker och ting inte riktigt lika planenligt för Lundqvist när
det väl blev dags för race. Ett motorstopp i starten av det första loppet
innebar att han föll till 14:e och sista plats, och sedan fick kämpa sig
tillbaka upp genom fältet på den trånga Chennai-banan där omkörningar är erkänt
svåra att genomföra.
När målflaggan föll hade Lundqvist i alla fall arbetat sig upp till åttonde
plats, vilket också blev hans startposition i Race 2 där han sedan korsade
mållinjen som sjua.
Helgens bästa resultat kom i Race 3, där Lundqvist blev trea - bara en sekund
från segern - efter att ha jagat ledarduon från start till mål.
Tyresö-sonen såg sedan ut att gå mot nya framgångar i de sista två racen, men
tvingades ledsamt nog att bryta båda heaten med tekniska problem när han låg på
tredje respektive andra plats.
- Det var
tråkigt att det slutade som det gjorde - jag hade gärna fått med mig ett par
pokaler till hem till Sverige, fortsätter Linus Lundqvist. I Race 4 låg jag trea
när växellådan gav upp, men jag hade ett ännu bättre läge i det sista racet där
jag bevakade andraplatsen och visste att jag hade en bättre däcksituation än
Jamie (Chadwick) i ledningen. Tyvärr lossnade en slang till oljekylaren, så det
var bara att parkera vid sidan av där också.
Lundqvist är ändå totalt sett nöjd med erfarenheten i Indien.
- Resultaten blev inte
alls bra, men farten har funnits där och vi har varit bland de snabbaste på
banan mer eller mindre hela tiden, summerar Lundqvist. Bilen krävde en ganska
speciell körstil och det var intressant att utmana sig själv i ett sådant här
inhopp med noll förberedelser. Jag är glad att jag fick den här möjligheten och
den har definitivt hjälpt mig att vässa formen lite extra inför säsongen som
väntar.
Årets upplaga av MRF Challenge fick en historisk utgång när Jamie Chadwick - en
av Lundqvists konkurrenter från brittiska F3 i fjol - som första kvinnliga
förare genom tiderna avgick med mästerskapstiteln.
LL Motorsport AB hoppas inom kort kunna meddela hur Linus Lundqvists
tävlingsprogram kommer att se ut under den kommande racingsäsongen.