Thed Björk gjorde succé i helgen då han vann det sista heatet i WTCR i sin första tävlingshelg med nya bilen Lynk & co. För två år sedan blev Björk världsmästare när han vann WTCC. Som så många andra framgångsrika förare började Thed en gång i tiden med formelbil, där han bl a blev svensk mästare i F3.
Så här har Theds karriär sett ut:
Thed debuterade i F3 1998 och han kom fyra i NM. 1999 vann han både SM & NM. 2000 körde Thed Barber Dodge Pro Series i USA och kom på 10:e plats. 2001 blev Thed Världsmästare i GT och trea i SM i GT. Han fick även göra inhopp i STCC. 2002 körde han några race i Formula 3000. 2003 vann han SM i GT och gjorde några inhopp i Formula Renault V6 Eurocup. 2004 blev det några inhopp i STCC och 2005 kom han tvåa i STCC. 2006 vann han STCC och han fortsatte till och med 2010. 2011 hoppade han över till Camaro Cup och vann den serien. 2012 var han med i TTA och kom trea. 2013-2015 vann han STCC tre år i rad. 2016 blev det WTCC och en 10:e plats. 2017 vann han WTCC!!! 2018 körde han Världscupen för TCR-bilar. Han ledde serien i början, efter några krascher tappade han många placeringar, men är redo för revansch 2019. Theds körningar bidrog till att teamet vann VM 2018.
Vad gör du idag?
Jag är anställd av Cyan-Racing för att köra och helst vinna WTCR! Vi har testkört nu i vinter, men eftersom det är en ny bil är det svårt att veta hur vi står i konkurrensen, men målsättningen är absolut att vinna VM.
Vad har motorsporten betytt för dig?
Motorsporten har format mitt liv. Jag vill fortsätta med racing hela mitt liv. Jag lever min dröm och jag har det dessutom som mitt yrke.
Vad är det bästa med att köra formelbil och varför skall en ung förare idag välja att köra Formula Nordic?
Formelbil är basen för all racing. Det är där man lägger grunden för framtiden. Varför inte ta chansen att köra Formula Nordic? När jag var ung var målet att köra Formel 1. När jag insåg att jag inte skulle nå dit valde jag att ställa om fokus och satsa på något annat. Det har varit en brokig väg, via många olika klasser och biltyper, men det gäller att aldrig ge upp, även när det känns tungt.