Björn Wirdheim är en av våra internationellt mest meriterande förare och han har svarat på några frågor för Formula Nordics hemsida:
Berätta om dina främsta meriter inom motorsporten?
- Jag började tävla inom karting som 10-åring. Gick vidare till Formelbils racing och Formel Ford i Sverige som 16-åring. Sen bar det vidare inom formelbilsracing via Formula Palmer, Formel 3 och Formel 3000. Jag gjorde ett år som test och reservförare i Formel 1. Jag gjorde en säsong i Indycar och därefter vidare till Formula Nippon i Japan. Där fick jag också chansen att börja köra GT i deras Super GT mästerskap. Jag gjorde 12 säsonger i den serien innan jag bestämde mig för att sluta för att hitta på något annat. Under den här perioden så samlade jag på mig titlar i Formel Ford till att börja med, Formel 3000, Super GT och European Le Mans Series.
Vad gör du idag?
- Jag arbetar som F1 expert på V Sport Motor. Jag arbetar också med Porsche Carrera Cup Scandinavia, främst med förarutvecklings programmet Driver Development Program (DDP) där vi varje säsong väljer ut några unga förare som vi hjälper extra med olika former av coachning. Det handlar om att förbereda de här förarna för en internationell fortsättning på karriären, förhoppningsvis så småningom på en professionell nivå. Vid årets slut får en av våra DDP förare chansen att åka till Porsches årliga utvärdering. Den som lyckas bra där får chansen att gå vidare till Porsche Super Cup som körs tillsammans med Formel 1. Många av Porsches nuvarande fabriksförare har gått just den här vägen.
Vad har motorsporten betytt för dig?
- Jag var 17 när jag hoppade av gymnasiet för att satsa på motorsport. Sen dess har jag hållit fast vid det vägvalet och lyckligtvis så har det fungerat bra för min del. Att kunna arbeta och försörja sig på en favorit "hobby" är få förunnat. Det är klart att det har krävts en hel del uppoffringar för att lyckas, men idag känns det som att det var väl värt det. Jag har svårt att tänka mig hur mitt liv skulle se ut om jag inte fortsatt med motorsport. Även på internationell nivå så är ju motorsporten en liten värld där alla mer eller mindre känner alla och det är fint att få vara en del av det. Jag har fått möjlighet att resa över hela världen under min tid som aktiv förare och det blir ju mer eller mindre en livsstil som man delar med ett fåtal anda människor.
Vad är det bästa med att köra formelbil och varför skall en ung förare idag välja att köra Formula Nordic?
- När man tar steget från karting till racing så är formelbil det bästa alternativet. Det är där man lär sig grunderna bäst och den erfarenheten man samlar på sig i ett mästerskap som Formula Nordic är ovärderlig oavsett om man sen väljer att fortsätta inom formelbilsracing eller om man väljer att ta steget över till GT, standardbil eller prototyp racing. I DDP programmet så ser vi ju tydligt att de förarna som kommer in i Carrera Cup Scandinavia med formelbilserfarenhet har en stor fördel när det kommer till att anpassa sig snabbt.