Felix Rosenqvist utsågs till årets bästa förare inom svensk motorsport under Bilsportgalan i Sandviken efter sina framgångar i IndyCar under 2019.
Rosenqvist började med Formula Renault 2.0 i Asien 2007 och han blev mästare 2008. 2009 återstartades Formel Renault i Sverige och Felix vann mästerskapet. Sedan följde några år med F3 i Tyskland. 2011 vann han Formula Masters. 2012 kom han tvåa i Macau och trea i EM. 2013 vann han Masters igen och han kom tvåa i EM. 2014 vann han i Macau, som den förste svensk sedan Rickard Rydell. 2015 vann han både EM och Macau! 2016 kördes tävlingen i Macau som VM. Felix försökte sig på en trippel, men fick nöja sig med silver i VM. 2017 kom Felix trea i Japanska formelbilsmästerskapet samt Formula E. Efter en strulig säsong 2018 slutade Felix sexa i Formula E, men med många andra lyckade inhopp. Som grädde på moset skrev Felix på för Chip Ganassi i IndyCar 2019! Det blev en fantastisk första säsong med 6:e plats totalt och årets rookie! Det är klart att Felix fortsätter i samma stall 2020. Felix styrka är att han mycket snabbt anpassar sig till varje bil han sätter sig i.
Vad gör du idag?
Jag är professionell racingförare och tävlar i nuläget i IndyCar-serien för Chip Ganassi Racing i USA.
Vad har motorsporten betytt för dig?
Då nästan hela mitt liv har bestått av motorsport har det gett mig oerhört mycket. Den hjälpte mig att bli vuxen och ta för mig, då jag var väldigt blyg som ung. Jag har även fått se världen och lärt känna olika kulturer, framförallt i Kina, Tyskland, Japan, USA, Spanien och Italien.
Vad är det bästa med att köra formelbil och varför skall en ung förare idag välja att köra Formula Nordic?
Det bästa med formelbil är att det är den roligaste bilen att köra och den mest utvecklande för både körteknik och teknisk förståelse. Min SM/NM-seger 2009 hjälpte mig att lära mig svåra banor i hög konkurrens och det gav mig en plats i svensk racing som jag fortfarande har nytta och glädje av idag.