Formula Nordic är den enda moderna formelbilsklassen i Sverige och det är här vi hoppas att nästa generations stjärnförare skall ta sina första steg i racingbranschen. Det är viktigt att blicka framåt. Men, det är även viktigt att vi håller koll på vår historia. Det har funnits många duktiga förare genom åren och det som de allra flesta har gemensamt är att de oftast har börjat med att köra formelbil, eller i alla fall vid någon tidpunkt i karriären har kört formelbil.
Vi vill värna om vår historia här på hemsidan, därför har vi börjat skapa ett arkiv med gamla förare och deras meriter och vi har även bett några av dem att själva komma med ett par kommentarer. Ni hittar dem under fliken Arkiv/Hall of Fame.
Vi kommer titt som tätt att lyfta fram någon historisk förare här på hemsidan. Vi börjar med en förare som en gång vann F3 i Macau och var på god väg mot F1, men ödet ville annorlunda. Vi pratar naturligtvis om Rickard Rydell.
Rickard är kanske den bästa standardvagnsföraren någonsin från Sverige, men han började en gång i tiden med att köra formelbil med stor framgång! Rickard gick direkt från kart till F3, vilket var ett stort steg, men han anpassade sig snabbt och han kom tvåa i SM i F3 både 1987 och 1988. 1989 kom han trea i Macau och sedan tävlade han utomlands i många år. 1992 kom han trea i Japanska F3-mästerskapet, men framförallt så vann han, som första svensk någonsin, F3-loppet i Macau. Det var nära ett F1-kontrakt med Jordan, men Rickard hade tyvärr inte tillräckligt med pengar för att komma med i F1... Han fortsatte därför med F3 och kom tvåa i Japan 1993.
Då hörde Volvo av sig för de gjorde en storsatsning på BTCC och de kontrakterade Rickard att köra en Volvo 850 kombi! Bilen gjorde dock mer succé i pressen än på banan... Men till 1995 kom Volvo/TWR med en vanlig 850 och nu gick det undan! 3:e plats i BTCC. 1996 satte Rickard flest pole av alla, men han hade problem med starterna och tappade oftast några placeringar i starten. Det blev en ny tredjeplats i mästerskapet. 1997 blev ett mellanår när Volvo/TWR utvecklade en S40 för BTCC. Så äntligen vann Rickard BTCC 1998! Han åkte sedan till Australien och vann Bathurst 1000. 1999 kom Rickard trea i BTCC. Volvo lade sedan ned sin satsning i BTCC och koncentrerade sig på STCC istället. Rickard fortsatte med att köra för Ford och det blev en ny tredjeplats år 2000.
Det blev lite sporadiska styrningar i sportvagn och standardbil med klasseger i Le Mans 2007 som en fin merit. 2007 kördes för första gången WTCC i Anderstorp och på en upptorkande bana tog Rickard sin första seger i mästerskapet, trots stora protester från hans teamkompisar! 2011 kom Rickard hem till STCC och vann mästerskapet på första försöket! Han var på vippen att försvara sitt guld, men fick nöja sig med silver 2012.
Vad gör du idag?
Numera Expertkommentator Viasat Motor.
Vad har motorsporten betytt för dig?
Motorsporten har varit en stor del av mitt liv ända sedan jag började med karting. Jag är tacksam över att ha tävlat under 20 säsonger, mellan 1990-2009, som fabriksförare och därmed haft möjligheten att försörja mig på racingen.
Vad är det bästa med att köra formelbil och varför skall en ung förare idag välja att köra Formula Nordic?
Formelbil är bästa skolan för att lära sig grunderna i hur en racerbil fungerar och Formula Nordic är ett bra första steg till att bli racerförare.